Írások Írtam
Krausz Margit kiállítása elé (2005)

Krausz Margit kiállítása elé :
Kedves közönség!
Egy kiállításmegnyitónak legfőbb feladata, hogy megmutassa azt a hidat, amin a művész eljut az Ő teremtett világába, hogy azután önök is ezen a hídon bejuthassanak abba.
Lássuk hát ennek hídnak a pilléreit!
1. Krausz Margit Magyarországon él.
2. Krausz Margit pedagógus. Latinóra: Quem dii odere, pedagogum facere.(Akit az istenek gyűlölnek, pedagógussá teszik.) Mindig mindenütt elmondom ezt az idézetet. Talán egyszer megélem, hogy közbekiabálnak: "Nem igaz", mert olyan jó dolga van a tanároknak.
3. Krausz Margit festőművész.
4. Krausz Margitnak egy nagy meg egy kisebb fia van.
Van még egy-két ilyen pillér - nem sorolom őket.
Ennyiből is mindenki számára világos: EZ A HÍD FELÉPÍTHETETLEN ezekre a pillérekre (A fiúk jó pillér, de egy pillérre nem építünk hidat.).
Tehát Krausz Margit:
- vagy a vízen jár -de ezt a módszert egy szakállas úriember már lefoglalta magának és a barátai le is írták egyéb furfangos cselekedeteivel együtt az Újszövetség című könyvben -
- vagy tündérként röpköd efölött a katyvasz fölött, ami a mi világunk.
Mind a világ mind pedig a saját sorsa - a ma oly divatos - szürreális egzaltált stílus felé irányítja. Ehelyett a Mi egerünk bemutat Nekünk egy nyugodt, stabil, élhető, reális világot.
Egy olyan korban - most csak kizárólag képzőművész szemmel vizsgálva - ami csak a mi életünkben alapvető változásokon ment - megy át.
Kiállítások naponta sok és már mindenütt, és mindenki. Mert "mindenki művész" mondá a miniszter.
Minden átlagos lakásban legalább két doboz mely ontja képeket. A Tv és a számítógép.
Fotó. Nyomtatott képek sajtó.
Emberpróbáló kihívások ezek. Alkotóművésznek, befogadónak egyaránt. Művészi hivatását komolyan vevő EMBER-nek -amilyen Mausz is - különösen az.
Krausz Margit központi témája a NŐ - jól elrejtve időnként - de a gondolati szellemi középpontban.(Látják ez a kockázata annak, ha festő nyit meg egy kiállítást "gondolati szellemi középpont?? Íróember biztosan másképpen fogalmazna.)
Hölgyeim Önök ismerik saját életükből milyen szerteágazó ez a problémakör.
Problémakör - igen! Ezt férfitársaim - ugyanúgy, mint Én - ismerik jól, Mi ennek a témának a kutatására szenteljük egész életünket. Csupa rejtéllyel van dolgunk. Megoldhatatlan feladattal, de küzdünk vele.
Tehát most csupa szakértőnek kellene megszakértenem az érthetetlent. Nem is próbálkozom. További kutatásaimhoz, viszont mint eddig továbbra is használom Mausz műveit.
Az Ezeregyéjszaka meséiben, katedrálisokban, fűben, fában, kristályban - leheletfinoman szabdalt terek között bujkálhatunk. Kereshetjük a biztos pontot, ahonnan továbbléphetünk a következő bizonytalan térbe. Síkból teret, tereket varázsolni - sokak szerint ez a festészet lényege. Bizonytalan tér és stabil világ egysége jellemzi műveit egyre összefogottabb nagyvonalúbb festői eszközökkel fűszerezve.
Örök vitánk - a kép méretének kérdése is - számomra kedvezően alakul. Magyarul festett néhány nagyobbat is.
Legújabb képein megjelent Szele Gyuri, Mausz férje, kinek hiánya Nekünk is feldolgozhatatlan tény.
Az érzelmi töltés mellett leheletfinom - festői munkásságában előremutató - megoldásokkal.
Röpködjenek Önök is ebben, világban, vegyenek belőle - akár szellemi akár materiális értelemben - ezáltal olyan pillérekre tesznek szert, amire felépíthetik saját hídjukat, amely egy nyugodt élhető világba vezet.
Ennek a tehetséges, szorgalmas, úgynevezett jó embernek, az Én - feleségemmel együtt szerzett - barátomnak a kiállítását megnyitom.
Kívánva Neki nyugalmasabb időket.(Felhívva figyelmét Monet-ra, aki csak 60 évesen kezdte el festeni korszakfordító tavirózsáit. Tehát a meccsnek még nincs vége.)

Budapest. 2005. november. 11. Csaba Iván